Home Blog Geen onderdeel van een categorie Kwaliteit en transparantie zijn de sleutels voor échte duurzaamheid — een interview met e5 Fashion

Toen de familie De Sutter in 2021 e5 mode overnam, kozen ze resoluut voor duurzaamheid, in alle aspecten van het woord. Voordien waren er al ad hoc projecten hier en daar, maar voor de nieuwe eigenaars werd duurzaam ondernemen een prioriteit in hun strategie. Het was tijd voor een plan van aanpak.

Sinds eind 2023 vind je het resultaat van die oefening op de website van e5: het refiveduurzaamheidsprogramma. Daarin komen alle grote ethische thema’s in fashion aan bod: toeleveranciers, grondstoffen, broeikasgasuitstoot, waterverbruik, recycling en de levensduur en overconsumptie van kledingstukken.

Een ambitieus plan, waarover we in gesprek gingen met Liesbet Bombeke, Sustainability Manager bij e5

Jullie spreken in het refive programma van kwaliteitsverhoging. Zijn jullie niet bang van de impact op de verkoop als jullie kledij een pak langer meegaat?

Bombeke: “Neen want kwaliteit is altijd al een belangrijk punt geweest voor e5. Mensen dragen fashion om zich goed te voelen, en doen dat liefst in een kwalitatief stuk. Maar een nieuw seizoen brengt ook nieuwe trends met zich mee, en iedereen koopt graag eens iets nieuws voor een speciale gelegenheid of gewoon als verwenmomentje.

Waar wij op focussen is de levensduur van de kleren die we verkopen. Elk kledingstuk moet vaker en langer gedragen kunnen worden. Of dat nu door de eerste eigenaar is, of door een nieuwe eigenaar. Als jij het niet meer mooi vindt of het past niet meer, geef het dan door of breng het terug binnen bij e5 tijdens de Refive days die we elk seizoen organiseren samen met Oxfam. Met een kwalitatief kledingstuk is zo’n tweede of zelfs derde leven mogelijk. Als je kleedje na twee keer wassen al uit elkaar valt natuurlijk niet. En net daar kunnen wij dus het verschil maken.

We hebben trouwens ook in elke e5 boetiek een Retouches & Repair service. Zo kunnen onze klanten nog langer genieten van hun kledij.  Daarenboven worden onze retouches en herstellingen één voor één uitgevoerd door lokale retoucheurs/retoucheuses.”

Als je op de e5 website gaat kijken vind je daar vandaag zo’n 12% van de producten bij de dames met een duurzaam label. Bij de heren maar 6%. Hoe passen die cijfers binnen jullie duurzame strategie?

“Dat is vooral omdat we die labels willen uitdoven. In plaats van een aparte collectie te hebben, waar we dan een labeltje op kleven en klaar, streven we ernaar om de hele collectie te verduurzamen.

In de praktijk is dat vandaag al het geval. Bij de heren lijkt dat cijfer bijvoorbeeld laag, maar eigenlijk bestaat onze eigen collectie al voor 86% uit minstens 3/4de natuurlijke materialen. Als je aan zo’n aantallen zit is een filter of een label niet meer zinvol.

Nochtans is de roep er wel. Als we enquêtes doen vragen mensen vaak naar een label. Maar we willen ons behoeden voor greenwashing. Momenteel kan elk bedrijf zelf bepalen wat ‘duurzaam’ is en is voor het ene merk een stuk ‘duurzaam’ wanneer het voor 10% uit gerecycleerd materiaal bestaat, terwijl bij ons het percentage veel hoger (minstens 55%) moet liggen.

In plaats daarvan kiezen we ervoor om in onze productbeschrijvingen in detail mee te geven uit welke materialen iets gemaakt is en of er andere stappen ondernomen zijn om het product duurzamer te maken, bijvoorbeeld verminderd watergebruik. Met die informatie kunnen onze klanten zelf een onderbouwde keuze maken of ze iets duurzaam genoeg vinden.

Natuurlijk moet je dan als consument iets meer moeite doen. Iets meer nadenken bij je aankopen. Maar duurzaamheid zal altijd een kwestie van afwegen zijn en die trade offs zijn voor iedereen anders.”

Heb je nog tips voor de duurzame shoppers?

“Uiteraard! Ga voor een paar tijdloze essentials en draag daar goed zorg voor. Je look variëren en inspelen op de trends kan dan met wat leuke extra fashionable stuks.

We snappen best wel dat het niet makkelijk is om te ontsnappen aan de consumptiemaatschappij. Wij maken er zelf ook immers deel van uit. Wij gaan op ons eentje, net als de individuele shoppers, de wereldeconomie niet veranderen. Maar we kunnen wel elk een aantal stenen in de rivier verleggen, zodat hij uiteindelijk anders gaat stromen.”